Finansiel leasing af motorcykel – Disse ting skal du være opmærksomme på før du underskriver leasingkontrakten!

Står du, og skal havde en ny motorcykel, så står du med garanti med overvejelser om, hvorvidt du skal købe motorcyklen, eller om du skal lease den igennem et leasingselskab.

Flere danskere er de senere år begyndt, at vælge leasing fremfor køb, og det er der flere grunde til.

Med leasing af motorcykel får danskerne, nemlig en del fordele de ikke får, hvis de vælger at købe motorcyklen på traditionel-vis.

Nogle af disse fordele er bl.a. mindre udbetaling, punktafgift, mindre værditab, osv.

Men der er dog nogle ting, du som leasingtager skal være opmærksom på, uanset om du vælger BMW leasing, Ducati leasing eller en helt tredje leasingtype.

I dette indlæg vil vi se på de tre største faldgruber, der er ved finansiel leasing af motorcykel.

Restværdien skal være realistisk og afspejle en salgspris ved endt leasing

I alle finansiel leasingkontrakt er der angivet en restværdi, og det er den værdi, at motorcyklen skal sælges til ved endt leasing.

Hvis motorcyklen ikke kan sælges til den restværdi, der står i leasingkontrakten, så får leasingtager en ekstra regning på difference fra restværdi og ned til salgsprisen.

Desværre sker det, at nogle leasingselskaber er lidt for optimistisk med deres restværdier, hvilket kan give leasingtager en stor og uventet ekstra regning.

For at minimere denne risiko, så kan du selv undersøge andre lignende leasingtilbud på motorcykler fra andre leasingselskaber.

Hvis restværdien på andre leasingtilbud ligger på nogenlunde samme niveau, så er der god chance for at restværdien er mere eller mindre realistisk.

Hvis den derimod er væsentlig højere end de andre leasingtilbud, så bør du måske vælge et andet leasingselskab.

Hvem skal sælge motorcyklen når leasingperioden er slut?

I langt de fleste tilfælde med finansiel leasing så er det leasingtager, der skal sælge motorcyklen når leasingperioden er slut til en tredje part.

Men der er nogle, der forveksler operationel leasing og finansiel leasing med hinanden, og i disse tilfælde er, der nogle leasingtager der tror, at det er leasingselskabet der skal sælge motorcyklen når leasingperioden er slut.

Denne misforståelse stammer i bund og grund af, at ved operationelle leasingkontrakter, er det leasingselskabet der skal stå for salg af bilen ved endt leasing.

Men dette er ikke tilfælde, når vi ser op finansielle leasingkontrakter.

Hvem skal betale for reparationer, service, syn osv.?

I langt de fleste tilfælde så er det leasingtager, der skal betale for alle udgifter, der måtte være til reparationer, service, syn osv. i hele leasingperioden.

Nogle leasingtager blander rundt i, hvad der er en operationel leasingkontrakt og finansiel leasingkontrakt, og det skaber forvirring om hvad en finansiel leasingkontrakt indebærer.

Med en operationel leasingkontrakt står leasingselskabet nemlig for, alle udgifter der måtte være i leasingperioden.

Men dette er ikke tilfælde, når vi ser op finansielle leasingkontrakter.