Sådan bliver du klar til motorcykelsæsonen

Der er mange, der glæder sig til foråret. Bladene blomstrer på ny, fuglene begynder at pippe igen, det bliver varmere, og sneen forsvinder. Når vejene ikke længere er glatte, og vinden ikke bider for hårdt i kinderne, er en del motorcykellister klar til at sætte sig op på motorcyklerne og køre sæsonen i gang. Inden man igen sætter sig op på kværnen, er der nogle ting, der er gode at være opmærksomme på. Både hvis man er nybegynder eller en gammel rotte, der er vant til spillet og kender reglerne for sæsonstarten.

Motorcyklens tilstand

Som det første skal man sikre sig, at motorcyklen endnu engang er klar til at blive brugt. Et servicetjek af dæktryk, olieskift, affjedring, serveret motor og bremser/skivebremser er et must. Skivebremserne bruges typisk i motorcykler, og disse skal selvsagt være i orden for, at det er forsvarligt at bevæge sig ud i trafikken. Ikke kun for egen sikkerheds skyld, men også for de øvrige trafikanter, der skal kunne regne med motorcykellisterne som sikre medtrafikanter. Hvis dele til motorcyklen trænger til at blive skiftet eller motorcyklens udtryk skal være et andet så se her autodoc.dk. Hvis delene er, som de skal være, og servicetjekket ligger i den øverste ende af karakterskalaen, er det en god ide at vende blikket indad og mærke, om man selv er klar til at komme ud på vejene.

Vær opmærksom

For mange har motorcyklen været pakket væk det meste af efteråret og vinteren. Bilisterne er måske ikke så vant til de tohjulede, så selvom det kan være fristende at køre, som man plejer, er det en god ide at holde et ekstra øje med bilisterne og sikre sig, at de, ligesom motorcykellisterne, afstandsbedømmer korrekt. Derudover kan det være svært at vænne sig til de eventuelle nye dæk, som motorcyklen har fået efter det seneste servicetjek. Nye dæk er altid glatte og har et nedsat vejgreb, så brug noget tid på at køre dem varme.

Det er ikke kun os mennesker, der bliver påvirket af kulden om vinteren. Vejene kæmper med ujævnheder, urenheder og forstskader, der kan have forsaget så store huller i asfalten, at de kan være livsfarlige, i særdeleshed for motorcykellister.

…og kør forsvarligt!

Det er noget af det kedeligste, man kan få at vide som motorcykellist. Men problemet er, at det er det rigtigste at få at vide. For hvis noget går galt, er det oftest motorcykellisten selv, der kommer i fedtefadet. Så kør afslappet og med overskud. Også selvom de andre trafikanter ikke udviser samme problemfrie kørsel. Derudover er der naturligvis noget andet, man også skal være opmærksom på, nemlig vejrforholdene. Lad ikke entusiasmen tage over, da frostgraderne sagtens kan komme snigende langt op i maj måned. Regn og slud og ikke mindst vind kan være dræbende for en køretur i det grønne. Selv for den opmærksomme kan dette være altafgørende for, at man kommer sikkert hjem igen, så kør efter vejenes forhold, følg vejrudsigten og hold et åbent øje med medtrafikanterne.