Hvad du bør være opmærksom på når du køber en brugt motorcykel
Dette indhold er sponsoreret
Det kan være dyrt at købe en helt ny motorcykel. Selvom de fleste ønsker en splinterny maskine, hvor man er sikret, at alt fungerer som det skal, er det også de færreste der er råd til det. Men frygt ej, for du kan stadig have fornøjelsen af en motorcykel, selvom du ikke har råd til at købe en fra helt ny. Du kan nemlig overveje at købe en brugt motorcykel, der kan være af næsten ligeså god stand som en ny én, men samtidig også er billigere. Afhængig af standen, kan du nemlig få maskiner til en rigtig god pris. Det handler bare om at lave en god research forinden. Læs med og find ud af hvad du skal være opmærksom på i din research, når du køber en brugt motorcykel som privatperson.
Tjek nummerpladen for restgæld
Det vigtigste du skal gøre, inden du køber en brugt motorcykel, er at tjekke nummerpladen. Det kan du gøre på adskillige hjemmesider på nettet, hvor nummerpladeoplysningen ofte kan tilgås gratis. Disse oplysninger står i Bilbogen, som er et landsdækkende register, hvor kreditorer kan registrere deres rettigheder over køretøjet. Hvis der eksempelvis er blevet taget et lån med sikkerhed over køretøjet eller motorcyklen, vil man i bilbogen kunne se hvem kreditoren og dens rettigheder over køretøjet er. Eksempelvis kan det være rettigheder som ejendomsforhold, udlæg, konkurs og lignende. Det er specielt vigtigt at tjekke, om der stadig er restgæld i køretøjet og om der er registreret pant hos Bilbogen. Hvis du altså skal til at købe en brugt motorcykel, skal du gennem Bilbogen søge på nummerpladen eller registreringsnummeret, og tjekke om gælden er blevet indfriet og panten slettet fra Bilbogens register. Hvis den ikke er det, og du køber motorcyklen, risikerer du, at det er dig der hæfter for gælden. Derfor er det meget vigtigt at du tjekker nummerpladen før køb, så du sikrer ikke at blive snydt.
Tjek motorcyklens stand
En anden ting du skal være opmærksom på, når du køber en brugt motorcykel, er dens stand. Det kan du gøre ved at aftale et møde, hvor du får set motorcyklen i fysisk stand og ikke kun på billeder – billeder kan nemlig hurtigt snyde. Tjek for ridser, buler eller ødelagte dele, og sæt det op imod prisen. Hvis motorcyklen sælges meget billigt, og du ikke har behov for at købe det bedste af det bedste, kan man godt gå med til et par buler eller ridser i lakken. Men hvis blinklys og lygter for eksempel er intakte eller der er utætheder forbundet med olie og væske, bør du være opmærksom på hvad prisen ender på, hvis du oven i selve købet også selv skal betale for reparationen. Det er nemlig dele der skal fungere, og som du ikke kan komme udenom at få ordnet. Hvis du selv har forstand på maskiner og kan skifte delene på egen hånd, kan du overveje at gennemføre købet, hvis nu motorcyklen sælges til en rigtig skarp pris. På den måde kan du også sætte dit eget præg på maskinen.
Bed om en prøvekørsel
Når du har tjekket nummerpladen og motorcyklens udseende og dele, bør du aftale en prøvekørsel inden købet. Når det ikke er muligt for dig at få en prøvekørsel, bør du ikke gennemføre købet, da det kan virke mistænksomt. Typisk vil alle sælgere dog tilbyde en prøvekørsel, hvilket du med stor fordel skal takke ja til. Her kan du både mærke om motorcyklen passer til dig og matcher dine behov, men også tjekke hvorvidt den fungerer. Starter motoren som den skal og er fri for mislyde? Virker koblingen uden at den laver rustne lyde? Er udstødningen i orden? Fungerer bremserne som de skal? Det er spørgsmål du burde stille dig selv og kunne svare ja til alt på. Hvis der er få problemer, kan du igen overveje om det stadig er værd at gennemføre købet, og enten selv fikse det eller få det billigt ordnet et sted. Udover det, kan du også tjekke om håndtag, radio og andet eventuelt udstyr fungerer.
Er motorcyklen blevet importeret i 2007, 2008 eller 2009?
Selvom det måske virker irrelevant for dig, om motorcyklen er blevet importeret til Danmark, er der nogle årstider du faktisk skal være opmærksom på. I 2007, 2008 og 2009 blev der importeret mange billige modeller af motorcykler til Danmark, som kan være svære at finde reservedele til. Dette skyldes, at de importerede modeller allerede i forvejen var seks til otte år gamle. Hvis du altså skal have repareret eller udskiftet nogle dele motorcyklen, kan det blive en vanskelig opgave. Undersøg derfor modellen grundig inden du køber. Det gælder ikke kun modeller fra de pågældende årstider, men en god research er generelt et must. Du har sikkert allerede forstand på hvilke modeller der er gode eller mindre gode, og vil derfor også have det nemmere ved at skelne. Hvis ikke, så forhør dig ved nogle der har forstand på det eller læs mere på nettet.